کنترل سطح مخزن با استفاده از پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens

در این مقاله میخواهیم به آموزش کنترل سطح یک مخزن با استفاده از پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا آخر با ما همراه باشید.

در صنایع مختلف مواد مورد نیاز پروسه در یک مخزن ذخیره شوند. هر مخزن دارای شیرهای ورودی و خروجی به منظور کنترل حجم مواد وارد شده یا خارج شده می باشد. داشتن حد پایین برای سطح به این دلیل است که همواره حداقلی از مواد در مخزن وجود داشته باشد و داشتن حد بالا برای جلوگیری از فشار بیش از مخزن و جلوگیری از سرریز شدن است. وقتی حد بالا فعال شود، ورود مواد به مخزن متوقف می شود. 

کنترل سطح مخزن بدین صورت انجام می شود که در ابتدا اپراتور می تواند انتخاب کند که کنترل به صورت اتوماتیک یا دستی انجام شود. در درون مخزن و در دو سطح دلخواه که می خواهیم کنترل بین آن دو سطح انجام شود، 2 عدد Level Switch نصب می کنیم. نحوه عملکرد Level Switch بدین صورت است که وقت سطح مخزن به سطح نصب شده Level Switch رسید، یک تیغه در اختیار ما قرار می دهد و می توان از آن در نرم افزار موقع نوشتن برنامه استفاده کرد. دو Level Switch نصب شده تحت عنوان High Level Switch و Low Level Switch نام گذاری شده اند. نخوه کنترل سطح بدین صورت است که در مد کاری اتوماتیک ابتدا ولو ورودی باز شده و مخزن پر می شود زمان که سطح مخزن به بالاترین سطح خود برسد و سنسور High Level Switch فعال شود، ابتدا ولو ورودی بسته یا غیر فعال و سپس ولو ورودی باز می شود. حال اگر سطح مخزن به پایین ترین سطح برسد و سنسور Low Level Switch فعال شود، ابتدا ولو خروجی بسته و ولو وروی باز می شود. در مد دستی با فعال شدن یک شستی تا زمان که آن شستی فعال باشد، ولو ورودی باز می شود. اگر دست خود را از روی شستی برداریم یا شستی غیر فعال شود و یا سنسور High Level Switch فعال شود، ولو ورودی بسته می شود. همچنین در مد دستی با فشار دادن یا فعال شدن یک شستی ولو خروجی باز و در صورتی که دست خود را از روی شستی برداریم و یا سنسور Low Level Switch فعال شود، ولو خروجی بسته می شود. 

برای انجام این پروژه به 3 عدد شستی نیاز داریم. یک شستی برای انتخاب اینکه پروسه در مد دستی کار کند یا مد اتوماتیک، یک شستی در حالت دستی به منظور باز شدن ولو ورودی، یک شستی در حالت دستی و باز شدن ولو خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه سه شستی بالا که به عنوان ورودی برای پی ال سی-PLC در نظر گرفته می شوند، دو ورودی دیگر نیز یکی برای سنسور High Level Switch و  و یکی برای سنسور Low Level Switch خواهیم داشت. در این پروسه 2 خروجی برای فرمان باز یا یسته بودن ولو ورودی و دیگری فرمان باز و بسته بودن ولو خروجی خواهیم داشت. ورودی و خروجی ها از نوع دیجیتال هستند. آدرس اختصاص داده شده به ورودی ها و خروجی ها به صورت زیر است:

I1.0: انتخاب مد کاری دستی یا اتوماتیک/ در صورت فعال بودن و یک بودن به معنای انتخاب حالت اتوماتیک و در حالت قطع بودن به معنای انتخاب حالت دستی است.

I1.1: ورودی مربوط به سنسور High Level Switch 

I1.2: ورودی مربوط به سنسور Low Level Switch 

I1.3: ورودی مربوط به باز بودن ولو ورودی در حالت دستی

I1.4: ورودی مربوط به باز بودن ولو خروجی در حالت دستی 

Q1.0: خروجی مربوط به ولو ورودی 

Q1.1: خروجی مربوط به ولو خروجی 

بعد از طرح پروسه حال باید در نرم افزار، برنامه مربوط به پروسه با توجه خواسته های مورد نظر نوشته شود. برای نوشتن برنامه از دو بلاک SR به دلیل داشتن 2 خروجی استفاده می شود. پی ال سی-PLC انتخاب شده برای کنترل این پروسه یک نمونه پی ال سی S7-1200 با پارت نامبر (Part Number) 6ES7214-1AG40-0XB0 می باشد. برنامه کنترل پروسه با استفاده از Ladder نوشته شده است. برنامه نوشته شده به شرح زیر است:

Control of Tank Level

 

Control of Tank Level

برای نوشتن برنامه با بلاک های SR در ابتدا باید مشخص کنیم که در چه صورتی خروجی فعال یا Set می شود و در چه صورتی غیر فعال یا Reset می شود. ولو ورودی در صورتی فعال یا باز یا روشن است که در مد کاری دستی شستی مربوط فشرده شود و ورودی I1.3 فعال شود و یا در مد کاری اتوماتیک با فعال شدن I1.2  یا سنسور Low Level Switch  ولو ورودی باز یا فعال می شود. همچنین در مد کاری دستی باید در حالتی که ورودی I1.3 فعال نشده، ولو ورودی باز نشود و پایه Reset فعال باشد. به همین دلیل از تیغه بسته در برنامه استفاده می شود. در مد کاری اتوماتیک با فعال شدن سنسور High Level Switch ولو ورودی Reset می شود.

برای ولو خروجی نیز باید همانند ولو ورودی باید در ابتدا تعیین کنیم که در چه صورتی ولو خروجی فعال و در چه صورتی غیر فعال است.  

 

 

مجموعه نوآوران با کادری مجرب و تجربیات فراوان در اجرای پروژه های صنعتی، تامین و فروش، راه اندازی و تعمیر محصولات شرکت زیمنس شامل پی ال سی های Logo ، S7-200 ، S7-300 ، S7-400، S7-1200 و S7-1500  آماده ارائه­ ی خدمات، مشاوره و آموزش به شما عزیزان است.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 

افزودن نظر