راه اندازی دو موتور به صورت یکی به جای دیگری در پی ال سی S۷-۱۲۰۰ زیمنس-Siemens

در این مقاله می خواهیم به بررسی نحوه راه اندازی دو موتور به صورت یکی به جای دیگری در پی ال سی S۷-۱۲۰۰ خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

فرایند کنترلی خواسته شده بدین صورت است که با زدن یک شستی موتور شماره یک وارد مدار شود و پس از مدت زمانی مشخص موتور شماره ۲ وارد مدار شده و موتور شماره یک از مدار خارج شود. در صورت فعال شدن یک شستی استپ هر دو موتور خاموش شوند.

برای نوشتن برنامه در نرم افزار باید از ۲ عدد شستی و ۲ عدد خروجی یا بلاک SR و تایمر استفاده شود. در پی ال سی-PLC نیاز به وجود تایمر به صورت سخت افزاری نداریم و این یکی از مزیت های تابلوهای پی ال سی-PLC نسبت به تابلوهای رله کنتاکتوری است. می توان برای نوشتن برنامه از بلاک SR استفاده نشود و به جای آن از Set یا Coil استفاده شود. عملکرد برنامه به این صورت است که با فعال شدن شستی I1.0 موتور اول روشن می شود، همزمان با روشن شدن موتور اول باید تایمر شروع به کار کند. به همین دلیل از یک تیغه باز موتور اول برای فعال شدن تایمر استفاده می کنیم. همچین از خروجی تایمر برای فعال شدن بلاک SR مربوط به موتور دوم استفاده می شود. برای خاموش شدن موتور اول بعد از روشن شدن موتور دوم از تیغه باز موتور دوم در پایه ورودی Reset مربوط به SR موتور اول  استفاده می کنیم. تایمر استفاده شده در این فرایند از نوع TON می باشد. نحوه کار تایمر به این صورت است که فعال شدن پایه IN در ورودی، تایمر شروع به زمان گیری می کند و بعد از سپری شدن مدت زمان تنظیم شده در پایه ورودی PT، خروجی Q تایمر فعال می شود. ورودی ها و خروجی های عبارتند از: 

  • I1.0: شستی مربوط به روشن کردن موتور اول 
  • I1.1: شستی مربوط به خاموش یا Reset کردن هر دو موتور 
  • Q1.0: خروجی مربوط به موتور اول 
  • Q1.1: خروجی مربوط به موتور دوم 

PLC S7-1200

PLC S7-1200 SIEMENS

موارد گفته شده مربوط به نرم افزار پروژه مورد نظر است. برای راه اندازی علاوه بر قست نرم افزاری، باید سخت افزار پروژه نیز انجام شود. برای مدار قدرت لازم است که سه فاز RST تا موتور سیم کشی شوند. نحوه سیم کشی بدین صورت است سیم های مربوط به سه فاز پس از عبور از تجهیزات کلید مینیاتوری و کنتاکتور و رله بی متال به موتور سیم کشی می شوند. سیم کشی سخت افزاری مدار فرمان هم بدین صورت است که ابتدا ورودی ها با توجه سینک-sink و سورس-source بودن سیم کشی-wiring می شوند. در حالت source سر مثبت تغذیه مربوط به ورودی ها به یک طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر منفی تغذیه به مشترک ورودی ها در پی ال سی سیم کشی می شود اما در حالت سینک-sink سر منفی تغذیه به طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر مثبت تغذیه به مشترک ورودی ها سیم کشی می شود. برای سیم کشی خروجی ها نیز باید از خروجی پی ال سی به ورودی یک رله (بوبین) وصل کرد و در طرف دیگه رله یک ولتاژ به پایه com رله دهیم. درصورت فعال شدن خروجی، بوبین رله فعال و ولتاژ داده شده به com در پایه NO رله ظاهر می شود. از این ولتاژ برای تحریک بوبین کنتاکتور استفاده می شود. 

دقت شود نمی توان خروجی پی ال سی- PLC را بدون هیچ تجهیز واسطی مستقیم به موتور وصل کرد.

 

مجموعه نوآوران با کادری مجرب و تجربیات فراوان در اجرای پروژه های صنعتی، تامین و فروش، راه اندازی و تعمیر محصولات شرکت زیمنس شامل پی ال سی های Logo ، S۷-۲۰۰ ، S۷-۳۰۰ ، S۷-۴۰۰، S۷-۱۲۰۰ و S۷-۱۵۰۰  آماده ارائه­ ی خدمات، مشاوره و آموزش به شما عزیزان است.

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

افزودن نظر