نحوه استفاده از کانتر در پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens

در این مقاله می خواهیم به بررسی نحوه استفاده از کانتر (شمارنده)-Counter در پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens در قالب یک مثال بپردازیم. پیشنهاد می کنیم به منظور یادگیری کامل تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

مثال مورد نظر فرایندی است که در آن تعدای مواد وارد و پس از پخته شدن از کوره خارج می شوند. با توجه به اینکه ظرفیت کوره پخت محدود است، نیاز است که تعداد قطعات وارد شده به کوره کنترل شود. برای شمارش مواد وارد شده به کوره در سخت افزار از یک سنسور مثلا القایی استفاده می شود. خروجی این سنسور به یکی از ورودی های پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens وصل می شود. حال در نرم افزار از تیغه باز این ورودی در پایه CTU کانتر استفاده می شود. کانتر استفاده شده در پی ال سی نرم افزاری است و با برنامه قابل تنظیم است. اگر تعداد مواد وارد شده به کوره به یک مشخص قابل تنظیم رسید ابتدا چراغ آلارم روشن و پس از رسیدن به حد دوم موتور مربوط به انتقال مواد به کوره خاموش و آلارم به حالت چشمک زن در می آید. همچنین از یک شستی برای ریست کردن کانتر استفاده می شود. پایه های ورودی و خروجی کانتر افزایشی CTU عبارتند از:

پایه ورودی CU: با هر بار فعال شدن این پایه یک مقدار به مقدار شمارش شده توسط کانتر اضافه می شود. 

پایه ورودی R: با فعال شدن این پایه مقدار شمارش شده توسط کانتر ریست می شود. 

پایه PV: با رسیدن مقدار شمارش شده کانتر به این عدد خروجی کانتر فعال می شود. 

پایه خروجی CV: مقدار شمارش شده توسط کانتر در این پایه نشان داده می شود. می توان این مقدار را در یک حافظه مموری ذخیره و در برنامه از آن استفاده کرد. 

ورودی ها و خروجی های این پروژه عبارت است از:

I1.0: شستی مربوط به استارت موتور 

I1.1: شستی مربوط به استپ موتور 

I1.2: سنسور مربوط شمارش مواد وارد شده به داخل کوره 

I1.3: شستی مربوط ریست کردن کانتر 

برنامه نوشته شده در نرم افزار تیا پورتال به صورت زیر است: 

PLC S7-1200 Siemens

PLC S7-1200 Siemens

PLC S7-1200 Siemens

با توجه نتورک شماره 2 اگر مقدار شمارش شده توسط کانتر به مقدار عدد 10 (به عنوان مثال در نظر گرفته شده است) خروجی کانتر روشن شده و باعث روشن شدن چراغ آلارم می شود. مقدار شمارش شده توسط کانتر در بایت 0 و 1 مموری ذخیره می شود (MW0) مقدار ذخیره شده با عدد 14 مقایسه شده و اگر مقدار شمارش شده از عدد 14 بیش تر شود M1.0 فعال و پس از آن تیغه باز M1.0 که در پایه Reset کانتر قرار دارد فعال و موتور مربوط به کانوایر انتقال مواد به کوره خاموش می شود. همچنین در نتورک 2 با فعال شدن M1.0 تیغه باز آن بر سر راه آلارم غیر فعال می شود و تیغه باز  آن فعال و با استفاده از M0.3 که مربوط به کلاک مموری پی ال سی است چراغ آلارم به صورت به صورت چشمک زن در می آید. 

موارد گفته شده مربوط به نرم افزار پروژه مورد نظر است. برای راه اندازی علاوه بر قست نرم افزاری، باید سخت افزار پروژه نیز انجام شود. برای مدار قدرت لازم است که سه فاز RST تا موتور سیم کشی شوند. نحوه سیم کشی بدین صورت است سیم های مربوط به سه فاز پس از عبور از تجهیزات کلید مینیاتوری و کنتاکتور و رله بی متال به موتور سیم کشی می شوند. قسمت سخت افزاری مدار فرمان هم بدین صورت است که ابتدا ورودی ها با توجه سینک-sink و سورس-source بودن سیم کشی-wiring می شوند. در حالت source سر مثبت تغذیه ورودی به یک طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر منفی تغذیه به مشترک ورودی ها در پی ال سی سیم کشی می شود اما در حالت سینک-sink سر منفی تغذیه به طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر مثبت تغذیه به مشترک ورودی ها در پی ال سی سیم کشی می شود. با فعال شدن شستی در حالت source ولتاژ مثبت در پایه ورودی ظاهر و در حالت sink ولتاژ منفی در پایه ورودی ظاهر می شود. برای سیم کشی خروجی ها نیز باید از خروجی پی ال سی به ورودی یک رله (بوبین) وصل کرد و در طرف دیگه رله یک ولتاژ به پایه com رله می دهیم. درصورت فعال شدن خروجی، بوبین رله فعال و ولتاژ داده شده به com در پایه NO رله ظاهر می شود. از این ولتاژ برای تحریک بوبین کنتاکتور استفاده می شود. سیم کشی چراغ آلارم نیز بستگی به سطح ولتاژ خروجی پی ال سی و سطح ولتاژ چراغ سیگنال دارد. 

دقت شود نمی توان خروجی پی ال سی- PLC را بدون هیچ تجهیز واسطی مستقیم به موتور وصل کرد.

 

مجموعه نوآوران با کادری مجرب و تجربیات فراوان در اجرای پروژه های صنعتی، تامین و فروش، راه اندازی و تعمیر محصولات شرکت زیمنس شامل پی ال سی های Logo ، S۷-۲۰۰ ، S۷-۳۰۰ ، S۷-۴۰۰، S۷-۱۲۰۰ و S۷-۱۵۰۰  آماده ارائه­ ی خدمات، مشاوره و آموزش به شما عزیزان است.

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

افزودن نظر