سیستم‌های اسکادا ( SCADA ) و نقش آن‌ها در اتوماسیون صنعتی

پروسه‌های صنعتی به دلیل پیشرفت‌های فن‌آوری دنیای مدرن به‌سرعت خودکار شده‌اند. امروزه تمام صنایع  به دنبال استفاده از این فن‌آوری‌ها جهت مکانیزه کردن فرآیندهای تولید هستند. یکی از این ابزارها سیستم اسکادا است.

از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید تا به بررسی سیستم‌های اسکادا بپردازیم.

 

اسکادا چیست؟

اسکادا یک سیستم نظارتی است که برای مشاهده و کنترل از راه دور فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود. درواقع اسکادا یک نوع سیستم کنترل صنعتی (Industrial Control System) است. بنابراین بهتر است قبل از پرداختن به موضوع اسکادا کمی در مورد ICS صحبت کنیم.

سیستم‌های کنترل صنعتی ممکن است برای پروژه‌هایی با هراندازه ، از مقیاس کوچک تا پروژه‌های بسیار گسترده‌تر ، به کار روند. ICS هایی که برای پروژه‌هایی با تجهیزات پراکنده ازنظر جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند (ماشین‌آلات یا سایر زیرسیستم‌های بسیار دور از یکدیگر و در یک منطقه جغرافیایی گسترده پخش‌شده) در گروه سیستم‌های اسکادا قرار می‌گیرند.

نوع دیگر ICS سیستم کنترل توزیع‌شده (Distributed Control System) است. عوامل مختلفی وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا فرق بین DCS و SCADA را بهتر درک کنیم.

به‌عنوان مثال ، سیستم‌های اسکادا رویداد محور هستند و بیشتر بر روی جمع‌آوری داده‌ها متمرکز هستند. شما الزامات را وارد سیستم می‌کنید و طبق آن عمل می‌کند. از طرف دیگر ، یک DCS حالت محور است. عملکرد آن بستگی به حالت فعلی سیستم دارد. حالت بعدی آن نه با ورودی‌های ثابت بلکه با حالت فعلی، ورودی‌ها و بازخورد حاصل از خروجی‌ها تعیین می‌گردد.

تفاوت دیگر این است که در DCS ، اتاق کنترل در نزدیکی پروسه قرار دارد. همچنین ، برخلاف اسکادا، در سیستم‌های DCS ارتباطات سریع ، امنیت و قابلیت اطمینان نسبت به منطقه تحت پوشش جغرافیایی اولویت بسیار بالایی دارد.

افزودن نظر