ارتباط بین دو پی ال سی S7-1200 از طریق شبکه پروفی نت

ارتباط بین تجهیزات مختلف در اتوماسیون صنعتی از طریق رابط های مختلفی مانند پروفی باس، پروفی نت/ اترنت، مد باس RTU، مدباس TCP و ... صورت می گیرد. علاوه بر وجود یک شبکه به منظور ارتباط بین تجهیزات مختلف، تجهیز مورد نظر باید قابلیت پشتیبانی از پروتکل ارتباطی استاندارد را نیز داشته باشد. از آنجایی که برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 در مجموعه نرم افزاری تیا پورتال-TIA Portal  انجام می شود، می توان از طریق پروفی نت و اترنت صنعتی ارتباط بین 2 پی ال سی را برقرار کرد.

برای ارتباط بین دو پی ال سی S7-1200 در نرم افزار تیا پورتالTIA Portal  ابتدا باید هر دو پی ال سی را انتخاب کنیم. بعد از انتخاب دو پی ال سی S7-1200 باید یک شبکه ارتباطی مطابق زیر بین دو پی ال سی برقرار کنیم.

PLC S7-1200

 

به منظور ایجاد اتصال باید از بخش  Device Configuration وارد تب Network View شویم و دو پی ال سی را به هم متصل کرد و با کلیک بر روی connection مطابق تصویر بالا گزینه S7 connection را انتخاب کرد.

بعد از انجام مرحله بالا در OB1 پی ال سی اول از بلوک TSEND_C را قرار می دهیم. این بلوک را مطابق شکل زیر انتخاب می کنیم.

 

S7-1200

پایه های ورودی این بلاک به صورت زیر تنظیم می شوند.

S7-1200

پایه های ورودی:

پایه REQ: به ازای هر بار فعال شدن لبه بالارونده این پایه یک دیتا انتقال داده می شود. برای ایجاد پالس می توان از بلاک Cycle Interrupt  یا کلاک مموری خود پی ال سی استفاده کرد. 

پایه CONT: برای ارتباط و انتقال پیوسته داده باید یک باشد.

پایه LEN: مقدار انتقال بایت از پی ال سی یک به پی ال سی دو

پایه CONNECT: اختصاص دیتابلاک جهت پیکره بندی تنظیمات ارسال / با کلیک راست کردن بر روی بلاک TSEND_C و از قسمت connection parameter و گزینه connection data

 

S7-1200

پایه DATA: اختصاص یک حافظه برای انتقال اطلاعات

پایه ADDR: این پایه به آدرس گیرنده اشاره دارد و تنظیم این پایه به صورت اختیاری است.

پایه COM_RST: در صورت فعال شدن بلاک را ریست می کند.

پایه های خروجی:

پایه DONE: در صورت ارسال صحیح داده یک است.

پایه BUSY: نشانه مشغول بودن بلوک و این که این بلاک در حال انتقال داده می باشد.

پایه ERROR: اگر در هنگام ارسال اطلاعات خطایی رخ دهد، این پایه یک می شود.

پایه STATUS: کد خطا در این قسمت نمایش داده می شود.

بعد از انجام تنظیمات در پی ال سی اول باید تنظیمات پی ال سی دوم را انجام دهیم. بدین صورت که در OB1 پی ال سی دوم بلاک TRCV_C را مطابق شکل زیر انتخاب می کنیم.

S7-1200

S7-1200

 

تنظیمات پایه های این بلوک به صورت زیر انجام می شود:

پایه EN_R: این ورودی بلاک را فعال می کند.

پایه CONT: برای ارتباط پیوسته برقرار باشد باید یک باشد.

پایه LEN: تعداد بایت اختصاص داده شده دریافتی پی ال سی دو از پی ال سی یک

پایه CONNECT: اختصاص دیتابلاک جهت پیکره بندی تنظیمات دریافت / با کلیک راست کردن بر روی بلاک TRCV_C و از قسمت connection parameter و گزینه connection data

 

S7-1200

پایه DATA: اختصاص یک حافظه برای دریافت و خواندن اطلاعات

پایه COM_RST: با فعال شدن این پایه ورودی، بلاک ریست می شود.

پایه های خروجی:

پایه DONEE: اگر اطلاعات به صورت صحیح دریافت شود، پایه یک می شود.

پایه BUSY: اگر بلاک در حال دریافت اطلاعات باشد این پایه یک می شود.

پایه ERROT: اگر در هنگام دریافت اطلاعات خطایی رخ دهد، این پایه یک می شود.

پایه STATUS: کد خطا در این قسمت نمایش داده می شود.

پایه :RCVD_LEN تعداد بایت هایی که بلاک دریافت می کند در این پایه نمایش داده می شود.

پس از انجام تنظیمات ارسال و دریافت و نوشتن برنامه مورد نظر باید برای هر دو OB1 مربوط به 2 پی ال سی کامپایل و دانلود ( در صورت وجود سخت افزار) یا سیمولیشن (تست برنامه با استفاده از سیمولاتور) انجام داد.

روش دیگری که می توان به منظور برقراری ارتباط بین 2 پی ال سی انجام داد، استفاده از بلاک های PUT و GET می باشد. به منظور استفاده از این روش باید مطابق روش قبلی در ابتدا باید هر دو پی ال سی را انتخاب کنیم. بعد از انتخاب دو پی ال سی S7-1200 باید یک شبکه ارتباطی مطابق شکل زیر بین دو پی ال سی برقرار کنیم. به منظور ایجاد اتصال باید از بخش  Device Configuration وارد تب Network View شویم و دو پی ال سی را به هم متصل کرد و با کلیک بر روی connection مطابق تصویر بالا گزینه S7 connection را انتخاب کرد. در این ارتباط سی پی یو اول به عنوان Master و سی پی یو دوم به عنوان Slave در نظر گرفته شده است. هر دو بلاک GET و PUT در بلاک OB1 مربوط به پی ال سی اول استفاده می شوند.

S7-1200

بعد از انجام مراحل گفته شده باید تنظیم مربوط به دسترسی پی ال سی ها به هم دیگر با استفاده از PUT/GET را انجام دهیم. به منظور انجام این کار می توان با کیلک راست بر روی پوشه مربوط به هر پی ال سی در نمودار درختی پروژه و انتخاب گزینه Properties تنظیم مطابق شکل زیر را انجام داد.

S7-1200

تنظیمات گفته شده باید برای هر دو پی ال سی انجام شود.

بعد از انجام تنظیمات وارد OB1 پی ال سی شماره یک می شویم و از تب Communication در سمت راست مطابق گزینه زیر بلاک GET را انتخاب می کنیم.

S7-1200

 

از بلاک GET به منظور خواندن اطلاعات از CPU دیگر (سی پی یو پارتنر) و یا همان دریافت اطلاعات و از بلاگ PUT به منظور رایت کردن اطلاعات به سی پی یو پارتنر استفاده می شود

بعد از انتخاب بلاک GET، با کلیک راست بر روی بلاک GET و انتخاب گزینه properties و رفتن به تب Configuration تنظیمات مطابق شکل زیر انجام می دهیم. در این قسمت با انتخاب سی پی یو پارتنر سایر گزینه مانند  IP address و … به صورت خودکار تنظیم می شوند.

S7-1200

 

در مرحله بعد باید تنظیمات مربوط به بلاک GET را انجام دهیم. برای انجام این کار می توان بلاک OB1 و یا از گزینه Block parameters این کار را انجام داد.

 

S7-1200

S7-1200

S7-1200

پایه EN: در صورت وصل این پین، بلاک مورد نظر می تواند فعال باشد.

پایه REQ: با لبه بالارونده پالس اعمالی به این پایه، بلاک اطلاعات را برای پی ال سی پارتنر ارسال می نماید. 

پایه ID: به طور خودکار بعد از تنظیم REQ تنظیم می شود.

پایه ADDR_1: در این پایه باید آدرسی که می­خواهیم داده ها از آنجا خوانده شوند (سی پی یو پارتنر)، مشخص شود.

پایه DR_1: در این پایه باید تعیین کنیم که داده های خوانده شده از سی پی یو پارتنر در چه آدرسی از سی پی یو local یا Master ذخیره شود.

برای آدرس دهی پایه های ADDR و RD_1 می توان از دیتابلاک، حافظه های مموری سی پی یو و یا ناحیه ورودی ها و خروجی ها استفاده کرد. به منظور آدرس دهی مطلق دیتابلاک و نوشتن آدرس مربوطه در ADDER  و DR باید پس از ایجاد دیتابلاک با کلیک راست بر روی آن از نمودار درختی پروژه و انتخاب گزینه properties و سپس انتخاب گزینه Attributes پنجره مطایق شکل زیر ظاهر می شود که باید تیک گزینه optimized block address برداشته شود.

S7-1200

 

در تنظیم پایه ADDER و RD باید طول داده و نوع آن انتخاب شود. نوع داده باید یکی از گزینه های شکل زیر باشد.

 

بعد از انجام تنظیمات پایه های ورودی بلاک GET باید پایه های خروجی تنظیم شوند. تنظیماتی که باید برای پایه خروجی انجام شود در شکل زیر نشان داده شده است.

S7-1200

پایه ENO: پین خروجی را فعال می کند.

پایه NDR: نشان دهنده عملکرد بلاک است. صفر بودن به معنای است که عملکرد بلاک هنوز انجام نشده و یا هنوز بلاک کار خود رو را انجام نداده است (در بلاک GET وظیفه بلاک خواندن اطلاعات از پی ال سی پارتنر و ذخیره آن بر روی حافظه ی local) و یک بودن این پایه نشان دهنده این است که بلاک وظیفه خودش را انجام داده است.

پایه ERROR: نشان دهنده خطای بلاک است.

پایه STATUS: کد خطای مربوط به بلاک است که در HELP نرم افزار کد هر خطا و توضیحات مربوط به هر کد نوشته شده است.

از بلاک GET به منظور خواندن اطلاعات از سی پی یو پارتنر استفاده کردیم. حال برای رایت کردن اطلاعات و داده بر روی سی پی یو پارتنر باید از بلاک PUT استفاده کنیم. تنظیمات پایه های خروجی این بلاک مانند بلاک GET انجام می شود. تنظیمات پایه های ورودی این بلاک به صورت زیر انجام می شود.

S7-1200

 

 

S7-1200

S7-1200

پایه REQ: پایه EN: در صورت وصل این پین، بلاک مورد نظر می تواند فعال باشد.

پایه REQ: با لبه بالارونده پالس اعمالی به این پایه، بلاک اطلاعات را برای پی ال سی پارتنر ارسال می نماید.

پایه ID: به طور خودکار بعد از تنظیم REQ، تنظیم می شود.

پایه ADDR_1: در این پایه باید آدرس قسمتی از پی ال سی پارتنر (در اینجا Slave) که قرار است داده در آنجا رایت شوند، مشخص شود. همچنین سایز و نوع داده نیز باید مشخص شود. آدرس می تواند آدرس کانال و ناحیه ورودی، خروجی، بیت مموری یا دیتابلاک باشد.

پایه SD_1: در این پایه باید آدرسی از سی پی یو یا پی ال سیMaster یا  local  که می خواهیم داده و اطلاعات آن آدرس بر روی سی پی پارتنر رایت شود تنظیم شود.

پس از انجام تنظیمات و نوشتن برنامه مورد نظر باید برای هر دو OB1 مربوط به 2 پی ال سی کامپایل و دانلود ( در صورت وجود سخت افزار) یا سیمولیشن (تست برنامه با استفاده از سیمولاتور) انجام داد.

 

مجموعه نوآوران با کادری مجرب و تجربیات فراوان در اجرای پروژه های صنعتی، تامین و فروش، راه اندازی و تعمیر محصولات شرکت زیمنس شامل پی ال سی های Logo ، S7-200 ، S7-300 ، S7-400، S7-1200 و S7-1500  آماده ارائه­ ی خدمات، مشاوره و آموزش به شما عزیزان است.

افزودن نظر